Dlaczego Twój organizm potrzebuje krzemu

To trzeci z serii tekstów mówiących o pierwiastkach, które są przydatne przy trądziku, ale mają zdecydowanie więcej do powiedzenia w Twoim organizmie. I warto znać ich działanie.

Podstawowa wiedza o krzemie

Taka, którą pewnie przedstawiano na lekcjach chemii. Tylko tak szczerze: uważaliście na nich? No właśnie. Stąd małe przypomnienie. Krzem to pierwiastek należący do grupy półmetali. Po raz pierwszy w świadomości naukowej pojawił się pod koniec XVIII wieku. Jako ciekawostkę dodam, że krzem jest drugim po tlenie najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem na Ziemi.

Korzystnie wpływa na naczynia włosowate

To pierwsza bardzo istotna cecha tego pierwiastka. Organizm ludzki potrzebuje go dziennie między 20 a 30 mg. Bliżej górnej granicy zapotrzebowania są kobiety w ciąży. Krzem uszczelnia naczynia włosowate. Usuwa z komórek organizmu substancje toksyczne. Dobrze wpływa na naczynia krwionośne.

Krzem a odporność

Pierwiastek ten, ale nie bezpośrednio, ma wpływ na to, czy unikniesz infekcji górnych dróg oddechowych. Wspomniana detoksykacja ma znaczenie dla odporności. Rośliny zawierające krzem bywają wykorzystywane w walce z zapalaniem dziąseł. Przy okazji dodam jeszcze, że wspomagają one – dzięki naszemu bohaterowi – pracę nerek.

Krzem – przede wszystkim skóra, paznokcie i włosy

To jego najbardziej znana właściwość. Gdyby pojawił się niedobór tego pierwiastka, to istnieje spore ryzyko szybszego starzenia się skóry. Często w kontekście problemów z krzemem wymienia się też zmarszczki. Mogą też wystąpić problemy skórne. To nie wszystko. Na pewno w takiej sytuacji gorzej będą wyglądać paznokcie. Należy się też spodziewać nadmiernego wypadania włosów.

Jeśli chodzi o trądzik, to nasz bohater (najczęściej stosowany w postaci kwasu ortokrzemowego) w pewnym sensie „wyciąga” ze skóry zanieczyszczenia. Poprawia więc jej stan. A to ważne, jeśli walczysz z trądzikiem.

skrzyp

Gdzie szukać krzemu?

Rozwiązań jest co najmniej kilka. Jak wspomniałem wcześniej jest on obecny w roślinach. Możesz więc zdecydować się na przykład skrzyp, który jest bardzo dobrym źródłem tego pierwiastka. Znajdziesz go też w podbiału i pokrzywie. Obecny jest w łuskach zbóż. Warto też pamiętać, aby nie obierać owoców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *