Właściwości witaminy C, które musisz znać

Tak, będzie też o trądziku:). Zanim zaczniesz czytać wpis, usiądź wygodnie i zastanów się. Jakie właściwości witaminy C znasz? A potem skonfrontuj je z tym co napisałem:).

Po pierwsze odporność

To najbardziej oczywista właściwość witaminy C. Od dzieciaka wbija się nią nam do głowy. Jeśli dopada Cie katar, wtłocz do organizmu witaminę C. Jeśli chcesz uniknąć infekcji górnych dróg oddechowych, zrób to samo. Natomiast raczej traktowałbym ją jako rozwiązanie profilaktyczne. Warto więc w okresie zimowym dostarczać ją do organizmu. Cytrusy to nie najlepsze źródło tego składnika (chociaż za takowe często się je uważa). Postaw na dziką różę, ale też nasze „swojskie” kiszonki.

Po drugie układ krwionośny

Zaliczana jest do grupy składników mających bezpośredni wpływ na jego funkcjonowanie. Dzięki dostarczaniu do organizmu odpowiedniej ilości witaminy C, zwiększasz szansę na „stabilną” pracę serca. Kwas askorbinowy skutecznie wpływa na „odkładanie” się tzw. złego cholesterolu. To z kolei zmniejsza szansę na wystąpienie miażdżycy. Dlatego warto uwzględnić witaminę C, jeśli zaczynasz zastanawiać się nad profilaktyką.

Po trzecie działanie przeciwutleniające

O tym właściwie można by napisać oddzielny tekst. Niektóre z wymienionych wyżej właściwości są z tym działaniem powiązane. Witamina C należy do silnych przeciwutleniaczy. Chciałbym się skupić jednak wolnych rodnikach i ich szkodliwym wpływie na komórki. Dość powiedzieć, że witamina C „unieszkodliwia” te pierwsze. Dzięki temu zapobiega niszczeniu komórek związanych z naczyniami krwionośnymi.

Po czwarte skóra

Przede wszystkim poprawia jej stan. Z perspektywy osoby walczącej z trądzikiem to bardzo ważna kwestia. Ułatwia radzenie sobie z tą dolegliwością. Witamina C ma też działanie przeciwzapalne. Dzięki temu może uczestniczyć w pozbywaniu się pryszczy. Wspomniana wcześniej walka z wolnymi rodnikami również powiązana jest ze skórą. Dzięki niej można na dłużej zachować jej młody wygląd. Chociaż oczywiście nie jest to cudowne rozwiązanie i warto o tym pamiętać:).

Po piąte żelazo

Kiedy wystąpi niedobór tego pierwiastka i zmuszeni będziecie do jego suplementacji, przyda się wtedy witamina C. Ułatwia i wspomaga ona przyswajanie żelaza przez organizm. I na koniec jeszcze ciekawostka. Kwas askorbinowy „wymaga” do prawidłowego działania witaminy E.

Warto również przeczytać:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *